Sobirania moral

En el discurs d'investidura, el nou primer ministre polonès Jaroslaw Kaczynski, del partit Llei i Justícia, va demanar a les institucions europees que respectin la "sobirania moral del país". Aquesta es basa, digué, en els valors del credo catòlic, amb una atenció especial a la regulació del matrimoni format per un home i una dona.

Una setmana abans de la sessió d'investidura, el cap d'estat Lech Kaczynski, germà bessó del nou primer ministre -no és una metàfora, és un fet biològic-, va reclamar més presència dels representants polonesos en els complexos processos de la Unió per a garantir una completa sobirania en aquestes matèries.

La Nina i en Matteus, de Cracòvia, em demanen que els digui quin és per a mi el polonès més famós de la història. El primer nom que em vé al cap és Joan Pau II i després Walesa. Posen una cara de decepció: per què no Copèrnic, Chopin o Milosz? I després reblen el clau: quina manera de desaprofitar el cabal moral del país!

3 comentaris:

Gregorio Luri ha dit...

He estat rumiant aquest concepte de “sobirania moral”. És, sens dubta l’autonomia rellevant, perquè és el fonament de qualsevol altra. Per què és vol l’autonomia sinó per a preservar una diferència? El “nomos basileus”, que deien els grecs, o és el “nostre” “nomos” o no en mereixen cap.

Pedro ha dit...

Doncs a mi em ve al cap Stanislav Jerzi Lec, té un fenomenal llibre d'aforismes traduït al català que es diu "pensaments despentinats" a edicions brosquil.

Jesús Cardona ha dit...

És la tensió permanent, d'acció i reacció, entre la sobirania personal i la col·lectiva. Crec que la moral depèn de les possibilitats existents i moltes vegades l'opció que voldríem triar no existeix. Ja sé que és una moral de supermercat; m'agrada tenir un hort, però no sempre tinc un lloc on plantar-lo.

Els dos germans parlen d'una moral que potser tothom no comparteix. Quan diuen que no volen interferències, tanquen les possibilitats als supers i tornen a les "cartilles de racionament" i a l'estraperlo morals. És allò de si "prohibeixo, netejo la meva consciència i creuré que no existeix".

Per tant, el dilema del polític, fer el que creu que és el millor o fer allò que la gent li digui, només té solució atenent ala casuística. Se'm fa molt difícil pensar en una moral universal, objectiva i inmutable.

Incerta glòria de Joan Sales.

De jovenet pensava que era un llibre religiós i m'atreia i em feia por  "... La set de glòria es fa, en certs moments de la vida do...