Poema de Nadal vs. pastorets

Vaig passar les festes de Nadal a Catalunya. Vaig mirar la cartellera i anava plena de representacions dels pastorets, n'hi devia haver a cada poble. El programa Polònia també va fer la seva i l'arquebisbe de Barcelona va criticar la irreverència. No hauria hagut de queixar-se. Els pastorets són vulgars, és a dir, cultura popular, els personatges improvisen i cada any hi afegeixen alguna refeèrncia de coses que han passat durant l'any (es burlen de l'alcalde, etc. ). No tenen, doncs, cap preeminència litúrgica ni tampoc literària. És com criticar el carnestoltes: una cosa és la Quaresma i l'altre el carnestoltes.

Que hi hagi tantes representacions no em sembla bé ni malament, cadascú passa l'estona com vol. El que sí em va desagradar és que hi haguessin tan poques recitades del Poema de Nadal dén Sagarra. És una obra que m'emociona. Ni tan sols la trobes copiada a internet. En aquests dies només era representada al TNC el 18, 25 i 26. I molt poca cosa més. I aquesta diferència abismal de repsrsentació entre els pastorets i el Poema de Nadal m'ha recordat el que diu Josep Pla sobre el
folquitorrisme.

I tornant al senyor arquebisbe, tant fa riure que algú pensi que anar a veure els Pastorets equival anar a missa com creure que s'assisteix a una obra de gran qualitat literària. No m'estranya que en aquesta decadència catalana els pastorets tinguin tant d'èxit i el Poema de Nadal tingui tan poc interès .

3 comentaris:

esparver ha dit...

Home, jo que disfruto amb les dues coses (els pastorets -ben fets- és una dels millors gamberrades per nens que he vist mai) però el poema de Nadal té un problema, cal ser molt bon rapsoda perquè el recital sigui suportable.

Sincerament, la decadència la mostra més aviat que sigui tan difícil trobar un rapsoda suportable, un Satanás amb força o un Rovellò que faci riure.

Jesús Cardona ha dit...

Esparver, gràcies per aquest comentari, potser els poetes ja no tenen qui els reciti. Vols dir que no ens falta alegria i respirar a pulmó obert?

esparver ha dit...

I tant.

Incerta glòria de Joan Sales.

De jovenet pensava que era un llibre religiós i m'atreia i em feia por  "... La set de glòria es fa, en certs moments de la vida do...